Wadah Madrasah Pengalaman: Adakah ini penyebab bunyi aneh dari langit sekitar Kota Samarahan


Tuesday, January 17, 2012

Adakah ini penyebab bunyi aneh dari langit sekitar Kota Samarahan



Disalin dari : http://umikasum.blogspot.com/2012/01/bunyi-aneh-dari-langit.html


Artikel di petik daripada SYAHRIL A. KADIR (Mynewshub.my)
Insiden ‘bunyi aneh dan menakutkan’ dari langit yang kedengaran di Kota Samarahan, Sarawak pada 11 dan 12 Januari lalu kini mendapat perhatian antarabangsa apabila artikel mengenainya yang disiarkan di The Borneo Post mula dibincangkan secara hangat di dalam internet di seluruh dunia.
Pada yang belum tahu, sehari sebelum kejadian pada waktu mejelang Subuh itu berlaku, terjadi perkara yang sama di Aaborg, Denmark.
Bahkan bunyi aneh dan menggerunkan tersebut pernah direkodkan di Sweden pada 1 November tahun lalu
The Borneo Post tempoh hari melaporkan satu bunyi aneh telah kedengaran di Kampung Meranek, Kota Samarahan yang mencetuskan ketakutan dan kegelisahan penduduknya.
Tidak lama selepas bunyi itu kedengaran, satu kejadian gempa bumi kuat (7.3 skala Richter) berlaku di Sumatera, Indonesia.
Bagaimanapun masih tidak dapat dipastikan sejauh mana kaitannya antara bunyi aneh itu dan kejadian gempa bumi tersebut.


Sementara itu Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Innovasi, Datuk Fadillah Yusuf tidak mahu terus membuat konklusi mengenai perkara itu.
Katanya, beliau perlu terlebih dahulu mendapatkan maklumat saintifik mengenainya daripada Jabatan Metrologi.
Selain daripada kejadian gempa bumi di Sumatera itu, ada juga teori yang mengaitkan bunyi aneh itu dengan sebuah program yang dikenali sebagai High Frequency Active Auroral Research Programme (HAARP)
HAARP adalah program penyelidikan berkaitan ionosfera dan dinaungi sepenuh oleh US Air Force, US Navy, University of Alaska dan Defense Advanced Research Projects Agency(DARPA).
DARPA adalah sebuah agensi yang ditubuhkan oleh kerajaan Amerika Syarikat untuk membina pelbagai senjata berteknologi tinggi untuk kegunaan ketenteraan Amerika Syarikat.
HAARP berselindung dengan aktiviti penyelidikan saintifik yang kononnya menyelidik lapisan ionosfera bagi meningkatkan lagi penggunaan sistem komunikasi dan pemantauan cuaca.
Tapak penyelidikan HAARP yang berada di Gakona, Alaska menempatkan peralatan berteknologi tinggi iaitu Ionospheric Research Instrument(IRI).
IRI adalah sebuah instrumen yang menghasilkan frekuensi radio berdefinisi tinggi sekitar 2.7MHz sehingga 10MHz.
IRI mampu memancarkan frekuensi ke lapisan yang terhad untuk dicapai iaitu di lapisan Ionosfera dan menghantar kembali isyaratnya ke bumi.
Apapun sehingga kini, belum ada jawapan jelas mengenai apa sebenarnya yang berlaku di Kota Samarahan dan beberapa buah kawasan di dunia tempoh hari.
Yang pasti, bunyi yang aneh dan menggerunkan itu akan terus menghantui penduduk selagi tiada jawapan yang jelas mengenainya.






9 comments:

Peter said...

tiba2 musim ujan lebat n banjir stop + gempa bumi kt indon. mcm ada kaitan dengan haarp.

Peter said...

aku pon tgh kaji benda tok juak. cun2 ko post entri tok. haha.

emira shafiqa said...

thanks for the info :)

Anonymous said...

Tapi nak Wan, ada juak org madah bunyi ya asal dari kilang kelapa sawit. Mesin ya rusak. Sik tauk lh mena sik. Wallahualam.

Kira Kekuri said...

serammm ohhh

Wan_hazel said...

yalah..ada juak madah dari kilang swit..kilang pa beroperasi jam 3 pagi??

Anonymous said...

tanda-2 kiamat mungkin?

lia kamalia said...

hmmm tak dengar la pulak , even kat kota samarahan hari 11/12 tu . tapi kat sarawak ( kota samarahan) mmg non stop hujan . pagi petang siang mlm hujan . taktau la ade kaitan ke tak

♥ Nana BamBam ♥ said...

betul ke ? seram plak nana..