Wadah Madrasah Pengalaman: Photographer dan pengantin jangan terlampau syok shoot gambar kawen


Thursday, January 9, 2014

Photographer dan pengantin jangan terlampau syok shoot gambar kawen

.




Assalamualaikum...

Mula mula nak mohon maaf jika ada yang terasa
Tapi
Syukur sangat kalau masih ada yang terasa
Dari yang tak terasa walau sedang melaku dosa
Kalau tak terasa walau melakukan dosa tu
Cepat cepatlah mintak kat ALLAH suruh tukar hati yang baru

Kadang dalam kegembiraan
Kita terlupa akan perintah  ALLAH
Yang nie saya pernah saksikan sendiri
Alami belum lagi Sebab belum kawen lagi :)

Owh ye..
Saya juga seorang photographer perkahwinan
Jadi saya tahu apa yang saya nak tulis kat wadah nie
Jangan risau artikel nie tak jatuhkan bisnes photog lain
Cuma nak beringat dan dijadikan ingatan buat diri

Hari tu
Saya selesai berceremah di Komplek Islam Kuching Sarawak
Ahad
Habis je ceramah saya terus ke Masjid jamek Kuching
Menunggu azan asar untuk bersolat

Pada masa tu dengan gah nya kereta pengantin parking depan pintu masjid
Para pengantin dan photograper shoot gambar ala ala perkahwinan ISLAM
Menarik..
Saya sekadar melihat dari jauh
Solat sunat bagi dua pengantin didalam masjid
Namun sekadar satu rakaat yang tak lengkap
Sekadar berdiri menutup mata
Si photographer pula dengan aksi nya dan lagaknya

Si suami mencium dahi isteri nya didalam masjid
Sweat sangat
Si pengapit tersengih sengih menampakkan gigi
Si photog mengarahkan aksi aksi untuk dirakamkan
Indahnya bila sudah halal
Namun biarlah kena pada tempatnya

Dah nak masuk waktu
Si photog dan si pengantin
Terus meluru keluar masjid
Dalam hati saya
Mungkin nak ambil wudhuk dan persiapkan diri untuk bersolat
Sungguh mereka tahu masa solat

Selesai azan berkumandang
Barisan saff mula dipenuhi
Saya tercari cari mana si pengantin lelaki dan si photog
Tak pe biarlah
Mungkin lambat sedikit
Yang hadir dalam saff cuma si pengapit.

Salam diberi
Doa dilafazkan
Bersalam teman yang saling mengingatkan
Tak jua kunjung tiba si pengantin lelaki dan juru photog

Saya melangkah kluar
Start enjin kreta
Dan masa nie saya tengok
Si photog dan si pengantin
Terbahak bahak ketawa depan masjid

Saya tertanya
Adakah
Masjid hanya dijadikan tempat untuk si pengantin bergambar ??
Hairan

Photograper dan pengantin
Jika korang benar ISLAM
Jangan jadikan Agama ISLAM itu hanya sebagai subjek pelengkap dizaman sekolah

Photograper pun ajak ajaklah si pengantin solat
Insya ALLAH berkat rezeki dunia akhirat


Kalau nak difikirkan positif
Mungkin mereka akan bersolat dirumah


Semoga jadi pengajara dan ingatan buat semua



.






6 comments:

sYiRa LoKMaN said...

info yg baik ^_^ tq

Aniq Bukhary said...

Thankz Wan.. Photographer macam kita kena ambil serius benda nie...

Keri Ikhwan said...

takut make up hilang la tu kalau kena air wudhuk.
patut pilih masa yg lebih baik.,
ngam2 habis photoshoot boleh terus solat.

Akeyla Azmi said...

betul,
jgn lah macamtu kan kalau boleh. :)
thanks abg wan!!!

DYatie said...

True said!

Alyn Roslan said...

ish3..tak patut..