Wadah Madrasah Pengalaman: Tutorial Photography : Kenali Tripod_kepentingan dan jenis


Saturday, November 19, 2011

Tutorial Photography : Kenali Tripod_kepentingan dan jenis

.

Assalamualikum...

Bertemu lagi dalam ruangan Tutorial Photography nie..Mesti ada yang tertunggu tunggu dengan Post Tutorial Photography yang terbaru nie kan..Tu pun bagi yang baru berjinak jinak dalam Dunia Photography nie.Kalau yang dah Pro tak perlu baca pun benda nie..Erm..Ada ke yang nak baca..

Ok..Jom kita mulakan...Ramai yang dah tahu apa tu Tripod..tapi ramai yang tak tahu kenapa Tripod nie penting..Mesti ada yang fikir Tripod nie untuk letak kan Kamera je..Dijadikan sebagai tangan untuk menahan atau menggalas Kamera.


Tripod nie adalah untuk mengelakkan Camera Shake atau gegaran pada gambar yang korang ambik..Tripod pun penting kalau korang nak dapatkan kualiti gambar yang lagi sharp..Kalau lens korang dah upgrade ke lemang putih or lemang yang lebih besar so Tripod lah bende yang paling berharga bagi korang nanti..Selalu nya orang guna monopod lah..ehhehe..(lemang=Lens)


Tripod jugak digunakan untuk ambik gambar long exposure, landscape dan gambar diwaktu malam..Nak ambik gambar bulan or sunset pun perlu Tripod..Kenapa perlu??sebab masa korang nak ambik gambar gambar tu korang perlu ubah exposure korang..Shutter Speed korang menjadi lebih perlahan...Kadar pengcahayaan yang perlu masuk..So masa tu blade dalam akan ambik masa yang panjang untuk tutup..Macam yang kita dah bincangkan dalam Tutorial Shutter speed

-Tutorial Shutter Speed


Dan Tripod nie ada bermacam macam jenis . Ada yang murah ada yang mahal..Dan yang murah tak selalu nya tak bagus dan yang mahal tak selalu nya bagus..Buat apa beli yang mahal kalau kita cuma nak ambik gambar landscape atau gambar bunga..So kita perlu tahu budget kita sendiri dan apa yang kita suka tembak..Tripod made in china pun ok..



Tripod Head pun ada pelbagai jenis jugak..Yang nie bergantung dengan Phtographer tu..kalau yang suka tembak burung so Wimberley lah yang terbaik..Sebab senang nak pusing pusing korang tengok gambar kat atas tu pun akan faham kenapa..



Pan & Tilt Head yang nie rata rata Photographer ada guna..Tipu lah kalau tak pernah guna nie..Wan guna Tripod jenis head yang macam nie , sesuai dengan Wan sebab Wan suka tembak gambar yang stay je..kalau candid lak tak perlu lah tripod..ehhee..



Yang kat atas tu lak ialah Ball Head.Photographer yang pro selalu guna nie..Senang nak adjust..Korang tengok pun faham kan macam mana aplikasi dia kan.


Ada banyak lagi jenis jenis Tripod Head nie..Korang pun boleh google sendiri..

So Kalau nak beli Tripod beli yang murah pun ok..Tak perlu mahal mahal yang penting kualiti dan ketahanan Tripod tu...


So dah tahu kegunaan Tripod dan kepentingan nya..
(Anggaran harga Tripod.Rm60 keatas bergantung pada jenama dan kelebihan)


Papai


Lain lain yang menarik
-Churp Churp beri ganjaran untuk beli DSLR
-Wanna see bright lights that will liven your night?
-Where do you want to X-Cape to?
-Have yourself a Purrfect adventure with PUSS IN BOOTS!
-Surf, stream and more from your comfiest couch!



.



7 comments:

Meny'saa Farah said...

wahhh nak beli tp takde duet T^T

AdaNaz87 said...

tak pasti samada tripod jenis Pan & Tilt Head atau ball head. betul tu, harga murah tak semestinya tak berkualiti. ((;

Najwa Sofwani said...

najwa pakai Pan & Tilt Head, tp dulu laa..time lumix sihat...

Wan_hazel said...

ny'saa farah

kumpul duit dulu taw..ehehe

Wan_hazel said...

AdaNaz87

a ah betul tu..harga murah tak smesti nya tak bkualiti kan

Wan_hazel said...

Najwa Sofwani

ehehhe..najwa ambik DSLR lagi taw

Unknown said...

sy beli yg rm28 je kat pc fair klcc hr tu..hehe..murah3 aje...noob lg kan..huu~