Wadah Madrasah Pengalaman: Isu adik Amira Afiqah telah mendapat perhatian dari Pihak Polis..


Friday, December 9, 2011

Isu adik Amira Afiqah telah mendapat perhatian dari Pihak Polis..



----------------100% disalin dari Blog uncle Amira Afiqah
Gambar dan nama pada printscreen dari Blog uncle Amira Afiqah telah dipadam bagi mengelakkan ke aiban berlaku..

"I used to brawl face to face with underage kids like me. it was reminiscing tho. but kids nowadays fight on the internet like a real thugs." twitter dari rakan saya, @hellioz666.

I could not agree more on this.

If it is not one of my favourite nieces, I will not spent half of my day today at the police station. But knowing she is an adorable niece and being an adorable uncle (ehem), I know I should be there for her.

The opportunity to drive to the new Ibupejabat Polis Kulaijaya is something that I shouldn't miss at all. Sebabnya, sejak ia dibuka pada Mei lalu, masih tak ada kesempatan untuk menjenguk rakan-rakan di sana terutama Ketua Polis Daerah Kulaijaya, Superintenden Zulkefly Yahya.

Beliau sendiri berjanji akan memastikan kes ini akan diberi perhatian sewajarnya sebagaimana kes-kes lain iaitu mendapat penyelesaian. Itu komitment beliau. Terima kasih Supt Zul !



My adorable niece yang sangat jarang bukak facebook, Amira Afiqah pergi dengan her parents for their statement to be recorded by the Investigating Officer (IO).
Blog yang dimaksudkan secara jahat menggunakan identiti Amira Afiqah adalah di sini.


Individu yang menggunakan identiti Amira Afiqah dipercayai mencuri fotonya dari laman facebook. Lihat pada cara penulisan yang secara terang terang provokasi untuk mencetuskan kegusaran kepada Amira Afiqah. Motif sangat jelas.

Dan sehingga sekarang, Amira Afiqah masih trauma selepas membaca semua ugutan-ugutan jenayah. Dia masih lagi menangis ketakutan menyedari perbuatan individu ini.


And one thing that I still laughed eversince the news of an individual impersonating my niece reaches me last nite, was the comment by some of the underage children and some even from adults saying that - polis tak boleh buat apa apa sebab benda remeh temeh.

Tak apalah, mungkin mereka bercakap untuk menyejukkan hati yang resah dan gelisah.

Saya rasa, apa yang berlaku menimbulkan sedikit kegusaran kepada kita sebagai golongan dewasa.

Anak-anak kecil kita sudah pandai untuk menjadi thugs/gangster/samseng. Potensi yang mereka yang gambarkan melalui cara mereka memberi komen di blog menyamar itu sudah cukup merisaukan kita semua. Saya tak tahu jika ada yang tak bimbang, tapi saya pasti ada di kalangan kita yang bimbang.

Mungkin ramai akan berkata, dahlah biarlah bebudak kan. I will not blame the children in totality. But as i said, parenting. Ada yang menyalahkan internet yang membudayakan anak-anak mereka mudah maki hamun, ingin kelar muka, ingin bakar rumah dan banyak justifikasi yang defensif yang aku rasa sangat memualkan.

Biar saya tanya - siapa yang berikan mereka akses internet? Kedai runcit depan rumah sebab menang tikam? (i sound so old sebab cakap permainan tikam, yes I am old).

Ingin tahu betapa seriusnya masalah ini? Lihat komen di bawah ini oleh pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tasek Utara, Johor Bahru. Ia antara ratusan screen grab yang kami ambil selama berjam-jam semalam selepas mendapat tahu mengenai kewujudan blog ini. Ya, mudah untuk mendapatkan maklumat mereka.



Tak lama selepas itu, komen pelajar itu dipadamkan. Malangnya ia sudah dicapture terlebih dahulu.

Ini hanya sekelumit dari banyak lagi komen yang sangat membimbangkan dan ia datang dari kalangan remaja berusia awal belasan tahun.

Justifikasi bahawa ibu bapa tidak mengajar anak-anak mereka menjadi sebegitu rupa - is a lame excuse to avoid being responsible / accountable for their kids behaviour.

Hakikatnya, hari ini, ada kalangan ibu bapa lebih selesa untuk menyalahkan pihak lain apabila anak mereka menjadi rosak. Mereka lupa, di mana kawalan? Adakah cukup kawalan yang mereka gariskan dalam memastikan anak mereka tidak terjerumus kepada perkara perkara yang negatif?

Saya simpati sebenarnya melihatkan bagaimana anak-anak berusia 11 tahun, 12 tahun malah ada yang berusia 9 tahun dengan mudah menulis sial, fuck, mati kau, kelar muka kau dengan pisau dan bakar rumah kau.

Apatah lagi ada yang manis bertudung menutup aurat malangnya mungkin ibubapa mereka lupa untuk mengingatkan kepada anak-anak kecil mereka ini - menjaga aurat itu termasuk tidak mencaci orang lain. Tidakkah kita terfikir jika kita biarkan perkara ia berleluasa tanpa kawalan dan sedikit pengajaran, satu hari nanti, kefahaman bahawa tudung itu hanya satu hiasan buat wanita?

Saya sangat teruja untuk memaparkan komen komen berkenaan sebelum dipadamkan semalam, tetapi saya rasa mereka sudah belajar apa itu 'berfikir sebelum menulis.'

Apapun, ia adalah satu yang sangat gila. Sangat gila.

Satu lagi, adakah ibubapa anak anak yang datang memberi komen di blog ini dalam posting terdahulu terlupa untuk beritahu, jika kita bercakap dengan orang lebih tua daripada kita, budaya Melayu itu indah dan penuh dengan adab? Salah siapakah jika anak-anak kecil ini tidak beradab malah merasakan diri mereka tidak ada keperluan untuk menitipkan sedikit rasa hormat pada orang tua?

Hanya segelintir kecil yang masih tampak hormat dan ini tentunya hasil didikan yang baik dari ibubapa.

Apabila membaca komen komen kebanyakan mereka, saya bertanya diri saya: bagaimana agaknya anak anak kecil ini berinteraksi dengan ibubapa mereka di rumah? Adakah dengan memanggil nama sahaja? Hi Jamil. Hi Mastura, kalau ibubapa mereka bernama Jamil dan Mastura.

Saya minta maaf jika ada yang tersinggung tetapi berfikirlah secara terbuka, dan melihat bagaimana kita dididik dulu.Sama

Adakah ibubapa mereka akan menyalahkan internet jugak sehingga menyebabkan anak mereka menjadi begitu? Berapa jam anak anda duduk depan komputer melayari internet? Berapa jam anak anda bersama dengan anda berbual seperti sebuah keluarga yang siuman?

Jika anda menyalahkan pengaruh internet, ia bermakna tiada kawalan di pihak ibubapa dan membiarkan anak-anak belajar membesar dan erti dewasa melalui internet. Sebab itulah jadi apa yang kita lihat hari ini. Adakah kita lupa akan nasihat orang tua kita - yang baik dijadikan bimbingan, yang buruk dijadikan sempadan?

Salahkan diri sendiri sebab tiada censorship / control on your part.

Apapun, laporan polis sudah dibuat dan saya sentiasa yakin setiap laporan polis yang dibuat masyarakat akan diberi perhatian sewajarnya oleh pihak berkuasa.



Kepada anda semua di luar sana, saya hanya mampu mengucapkan good luck manakala kepada individu yang bertindak mengwujudkan blog itu dan tinggal di ******, Johor Bahru, harap anda akan terus ketawa untuk hari ini. Nasihat untuk memadamkan blog sudah saya berikan sebelum ini tetapi anda berdegil. Good luck to you!

Dan nasihat saya kepada adik-adik di luar sana, janganlah bersikap seperti kita memiliki akhlak yang sangat rendah dalam meniti kedewasaan. Bagaimana kita ingin menjadi dewasa jika kita sendiri tak menunjukkan kita boleh dewasa dari tingkah laku kita?

Kepada ibubapa Haiziq Haiqal yang meninggalkan komen pada posting terdahulu, saya ucapkan tahniah kerana berjaya mendidik Haiziq dengan adab dan sikap yang baik. Saya lihat hanya dia sahaja yang berhemah di kalangan rakan sebaya mereka di posting terdahulu.

Haziq seharusnya menjadi contoh kepada rakan sebaya lain.

Harapan saya, akan ada pengawalan yang lebih baik di kalangan ibubapa kepada lebih 1,500 anak-anak mereka yang meninggalkan komen sangat membimbangkan. Dan, jangan salahkan internet semata-mata. Punca masalah adalah dari kita sebagai ibubapa.


----------------100% disalin dari Blog uncle Amira Afiqah
Gambar dan nama pada printscreen dari Blog uncle Amira Afiqah telah dipadam bagi mengelakkan ke aiban berlaku..


entri sebelum ini..

Isu hangat : Amira Afiqah difitnah gara gara isu K-POP di sebuah Blog yang menyamar sebagai Amira.


Luahan hati keluarga Amira Afiqah mengenai fake blog yang mengutuk K-POP




Lain lain yang menarik


.Link




11 comments:

Zac Rega said...

huh ... smpi mcm tuh skali jadinye . hebad tul !

TheTaring's said...

hmm kesiannya dia . .

Ezzattie said...

Alhamdulillah nasib baik ezzat tak terlibat. ezzat sendiri pun tak ambil tahu sangat pasal kewujudan blog tu. ezzat dah agak menda ni akan terjadi.

semoga dijadikan iktibar buat kita semua selaku blogger :)

darla carolina said...

You tak rasa ke yg pakcik dy macam sedikit over dengan memperbesar hal ni. like he's now dah mengugut tukang komen tuh secara halus. mcm dy ckp his niece ta lalu mkn blablabla but now budak yg komen (more than 100 kids I guess) tgh ta lena tydo, ta lalu mkn berhari" sebab takut tiba" ada polis dtg angkut diorang kat rumah nnt. OMG! I feel so pity for all of them dari adik amirah tu. Gara" blog fake tu, semua merana. Pakcik tu pun macam salah guna kuasa dia dengan guna orang dalam yang dia kenal. Seriously semua ni macam benda gila. Err sorry terkomen panjang pula ><

Wan_hazel said...

darla carolina

Wan pun tak taw nak cakap ape..Syukur lah nie undang2 dunia..Kat Akhirat nanti macm mana lak..So tak fikir ke..Undang undang Allah lebih teruk macam mana??


Allah tak suka orang ugut ugut dan kutuk nie...Ade ke dalam Al-quran dan sunah ajar kita mngungut..Yang Wan tahu kita harus saling horamat menghormati Agama org lain dan sesama agama..Tak kesah lah dia jahat ke ape..Kita sebagai umat Islam ada cara yang betul bukan main terjah je..


Kenapa Uncle tu macma mengugut??sedangkn nie kebenaran..Tahu tak Ugutan ALLAH lebih teruk dari nie.Balasan Dosa bagi yang berbuat murka dan kejahatan.Tapi banyak lak yg wat macm tak tahu kan..Dah tertulis sesuatu tu berdosa tapi tetap gak lanyak..Nak langgar perintah.


Kalau uncle nie memperbesarkan hal nie..Kalau macam tu..Kenapa lak tak tanye pengomen kat situ persoalan yang sama??dari mana mereka tahu Blog tu dan facebook adik amira nie..KEnapa mereka orang perbesarkan isu yang sekadar beberapa patah ayat je kat blog tu??tak terfikir ke??sapa yang mula dulu..

Makan cili tersa pedas.


Tu lah orang cakap..


Matlamat tak halalkan cara yang salah.


Wan tak bela sesapa..Sapa yang salah tetap salah..Sapa yang betul tetap betul..Allah ada balas seua kajhatan dan undang undang ada untuk tegakan keadilan..Kalu lah anak saudara awak terkena macma tu..apa perasaan awak??

Sekadar pandangan dari Wan,,,Tak de niat nak jatuhkn sesapa ..dan nak malukan sesapa..

TheTaring's said...

pssst pssst abg Wan , Zey join GA and Zey tag abg Wan :)

http://zeyramunchys.blogspot.com/2011/12/3rd-giveaway-by-yana.html

Zey main tag je nih :)

C i k P i p i T e m b a m said...

ish2.. yg pnting polis dh tau and siasat... fuhh ! takut gak wehhh

Cik Puan Kocik said...

Budak2 sekarang terlalu fanatik .... ermmmm


http://secretwordfromheart.blogspot.com/2011/12/sedih-hati-seorang-ibu-amira-afiqah.html

49 said...

sempat baca jugak blog nie.. tak paham betul yang pengomen tuh p bantai dia knapa, bukan tuh pendapat dia ker..kpop artist bukan kenal depa pun..lbih 500+ kot komen..btw, pacik dia tuh.. hmm..tah la..

Wan_hazel said...

49

kenapa dgn pak cik dia???Salah ke kalau keluarga nak pertahankn darah dging???

peace..ehehe

Cik Puan Kocik said...

Bila tak kena pada diri sendiri or darah daging sndiri bolehlah kita cakap pada pakcik amira tu besarkan perkara ... but if terkena pada kaum kerabat kita, akak rasa korang sure buat perkara yang sama macam pakcik dia bukan??



Siapa kita nie, nak hukum orang lain, nak caci, nak maki, nak ugut dan mcm2 hal lagi?


Hebat sangat ke kita nie? Sedih tau tengok adik2 yang bagi komen kt blog "palsu" tu ... kata-kata komen nauzubillah!


Mana budi bahasa kita dik??