Wadah Madrasah Pengalaman: Tutorial Photography : Belajar dan kenali "Rule of Third"


Tuesday, November 15, 2011

Tutorial Photography : Belajar dan kenali "Rule of Third"

.
Rule of Third

Assalamulaikum...


Sebelum nie kita dah kenali Brand DSLR,Jenis jenis Lens,ISO,Shutter Speed,Apperture,Candid dan Bokeh.Jadi..Kali nie Wan nak ajar korang mengenai peraturan ketiga dalam Photography..Erm betul ke ..Wan direct je translate..Peraturan ketiga atau Rule of Third..Rule of Third nie adalah komposisi objek dan prediket photo yang kita tembak tu..Prediket adalah latar dan objek lak adalah bahan utama dalam photo kita..Hiraukan tentang prediket ..Kita lebih kepada objek sekrang nie.


Ok wan tak nak merepek panjang lagi..Apa kata kita teruskan ke tajuk utama kita...Korang nampak tak gambar yang kat atas sekali tu ..Ada garisan merah putus putus dan titik biru..Yang garisan merah tu adalah garis panduan dan yang titik biru tu pulak ialah fokus point ataupun titik yang paling penting kalau nak snap gambar...


Titik biru sebagai fokus point dengan menggunakan teknik Rule of Third


Kenapa Rule of Third nie penting???..Ini disebabkan daya penglihatan kita..Tanya lah dengan mata korang sendiri..Dan korang cuba ambik gambar tanpa Rule of Third dan gambar dengan menggunakan Rule of Third dan lepas tu korang bandingkan..yang mana satu mata korang suka tengok..erm...dah terjawab belum???Segala galanya mengenai penglihatan manusia..Cara melihat manusia semua sama je.Kecuali perspective yang dilihat..


Titik hijau sebagai fokus point dengan menggunakan teknik Rule of Third

Anggap je masa korang teropong dekat kamera korang tu ada garis garis macam tu..Sama ada dari live view ataupun View finder korang.Agak agak je garisan dan titik titik penting tu.


Tanpa Rule of Third

Kadang kadang peraturan harus dilanggar...Sedangkan undang undang yang kerajaan buat pun dilanggar tak kan yang seringkas nie korang tak nak langgar..Peraturan kecil je nie..Tak kisah kalau korang tak nak ikut Rule of Third nie janji hasil nya menarik..Sebab semua peraturan dibuat untuk dilanggar..


Tanpa Rule of Third

Rule of Third nie hanya sebagai garis panduan buat korang..Nak tembak sunset mesti nak yang center kan...semua nya bergantung dengan kretiviti korang..


Kenali kamera anda kenali manual kamera anda..


Selamat menembak dengan Rule of Third.

Kalau semua nie bermanfaat untuk korang..
Boleh lah menyumbang Ke tabung Churp churp Wan..
Sila klik link dibawah nie k..Hanya pada yang sudi je k
Fight the deadly dengue!
Want the 4S? Bid for it!


Lain lain yang menarik
-Churp Churp beri ganjaran untuk beli DSLR


.



4 comments:

Anonymous said...

kat hp mas part camera ada gak yang untuk jenis ni.felik gak untuk pe la ni..hihih

ariey said...

wan , pakai sony ni oke x ???

Wan_hazel said...

maya

hehehe...utk gide line garisan tu..ehehhe

Wan_hazel said...

ariey

sony n semu dslr semua ok...wan guna sony ok gak...dua2 DSLR wan sony..