Wadah Madrasah Pengalaman: Perbezaan classic template & blogger templates.


Saturday, January 14, 2012

Perbezaan classic template & blogger templates.

.



-----------------100% disalin dari http://nabiyha-lovalife.blogspot.com/2012/01/perbezaan-classic-template-blogger.html


Biyha tengok ramai lagi yang tak faham apa tu classic template & blogger template. Saya nak huraikan sikit kelebihan dan perbezaan setiap template.

Classic template juga dikenali sebagai blogskins, boleh cari layout blogskins di sini. Blogger template pula lebih dikenali sebagai template designer. Contoh; denim, minima and simple template.

Ada beza antara classic & blogger template pada dashboard. Kalau classic template dia akan tulis template untuk edit, blogger template pula dia tulis design.


Beza pada editing pula. Blogger template menggunakan page elements untuk mengedit segala sidebar, header dan code style css. Pro kepada blogger template sebab senang nak masukkan gambar atau edit biodata tanpa mengusik coding asal template tersebut dengan hanya menekan 'add a gadget'.


Blogger ada bahagian coding keseluruhan template dekat Edit HTML. Kat situlah korang edit comment box, blockquote dan sebagainya. Pro blogger template juga boleh download full template. Dengan ini kalau template korang rosak dia dah ada salinan template tersebut. Macam fotokopi >.

Berbeza dengan classic template a.k.a Blogskins. Kalau korang edit sedikit tapi coding dia salah, ia akan menjejaskan seluruh template dan takd download full template. Sebelum pape coding tersesat baik korang save dalam notepad dulu.

Mengedit blogskins lebih senang berbanding blogger template. Kalau nak 'add a gadget', korang perlu cari kedudukan code dia. Tetapi perlu hafal coding biar biasakan diri dengan blogskins ni. Coding gambar, link dan sabagainya.



Blogskins boleh edit ikut suka hati kalau dah pandai. Boleh buat coding sendiri biar korang tahu siapa yang copy siapa. Saya memang suka blogskins dan loading blogskins lebih ringan berbanding blogger template walaupun korang banyak letak gadget dalam blog.

Blogskins juga boleh buat navigation tanpa reload page macam saya punya. Tekan profile, categories semua pun dia tak loading page kan. Itu yang seronoknya. Tak perlu tunggu lama-lama nak masuk sesuatu page.

P/s: Kalau nak guna blogskins baik belajar dulu coding dia sebelum poning kepalamu. Ahaaa, good luck :)


-----------------100% disalin dari http://nabiyha-lovalife.blogspot.com/2012/01/perbezaan-classic-template-blogger.html


Papai
Lain lain yang korang mesti tahu



.



5 comments:

mDOTsyafiq said...

NICE INFO .
THANKS brader (:

Unknown said...

owh .. baru faham .. hehehe .. tengss ..

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

dulu ada jugak fa belajar coding ni...
tp asal lain ek??

coding programming ngn coding blog memang lain ek??

Nur Aqilah said...

oke , baru paham (: terima kasih .

mangsibersamajabatanku said...

TQ info Wan!