Wadah Madrasah Pengalaman: Sempadan di gurun NOKTAH.


Thursday, January 22, 2009

Sempadan di gurun NOKTAH.


2 tambah 2 bhgi 2=?

Aku pernah mbri soalan nie kat sorg yg bpndidikan.hdup die pnuh kejyaan.tnpa bfkir die trus mjwab.jwapan nya 2.mungkin die fk otak die nie kalkulator kot,tnyata jawapan nya salah.mengapa???ini kerna dia tlah mengingkari hukum math.sharusnya bhagi msti didahulukan,owh,xpcaya,korang try lh htung guna kalkulator saintifik k.

2tambah2bhagi2=3,
Jawapan yg tepat

Aku memulakan etry aku kali ni dgn simbol2 math.disini aku nk pastikan yg korang xtlepas pandang dgn apa yg tjdi walau pn skcil zarah.hehehe.kalau nk taw seseorang 2 bfkir sblum bckap,uji lh dgn soalan math yg diatas 2.

Aku mulakan crita utk hari nie.

Saat kelopak mata tpisah,mbenarkan sgla objek2 yg dlihat dsonsangkan sblum memasuki penterjemah yg telah diset kan stiap nama2 bg stiap objek yg dpandang.aku bingkas bangun dan memadamkan suis kipas,blum sempat aku menekan suis kipas,otak aku sudah mula mbuat andaian,yg kipas itu akan tpadam pabila suis ditekan lantas pgerakan nya mula plhan dgn angn tiupan nya smakin hilang.entah kmana hnya mampu drasa namun xmampu dilhat.ah,pagi yg mbosankan.aku mula memulaukan kisah pg ku.seperti menganak tiri kan khdupan pgi ku.
Atau dgn bhsa yg tggi dek ilmu nya diskrimisasi.

Aku seakan bbcara tntang luasnya dunia,khdupan yg pnuh dgn aral,pautan itu ini,andai korang mmpunyai 1kelbhan,iaitu mampu mlhat masa hdapan.adakah korang akan menggunakannya,owh,jikalau aku dtnyakan persoalan itu.pasti aku akan menjawab.aku lbh suka akan kejutan...khdupan kta pnuh dgn integrasi.percaturan dunia moden dan lama saling bsangkut paut.

aku sering bgomel keseorang,mngapa israel,palestin dan U.S sntiasa btelagah.mungkin faktor kemajuannya,tnteranya,ingnkan lbh kuasa,atau tiada jalan pnyelesaian,tnyata apa yg ku titipkan dbenak fkiranku,tdak mpunyai pnghujungnya.yg sbnarnya.kbudayaan israel dan palestin yg menyebabkan,pasti korang kehairanan,dan timbul persoalan mengapa.?mengapa aku ungkai persoalan itu.jika kta d Malaysia,mengangguk maknanya stju,menggeleng maknanya tidak,bgtu jua dgn U.S.kta serupa kbudayaan dr sgi ini.namun bg palestin dan israel pula sbliknya.menganguk maknanya tidak stju,manakala menggeleng maknanya stju.oleh yg dmikian,smasa msyuarat2 dnia,israel dan palestin jika bstju pasti akan menggelengkn kepala.dan pmikiran yg tlah kta setkan,mentafsir mksudnya tdak stju.

Lupakan dasar itu.aku pnat memikirkn,tiada guna.tiada apa yg aku dpt tlong.biarlah mreka dgn mereka,dan kta Malaysia aman.dgn cra kta.bkan tiada smpati,ttpi tiada ptolongn yg dpt ku hantar hnya barisan2 doa yg dpt ku laungkan.





Hazel bebelan merapu.,ada kerja ya brebut update blog tok.dhlh cau gk.papai.asa syarahan jak



No comments: