Wadah Madrasah Pengalaman: Renungan Jumaat


Friday, September 3, 2010

Renungan Jumaat

.






Salam korang




Tinggal bape hari je lagi nak raye kan..Poce kali nie Alhamdullillah tak pernah ponteng lagi... Poce skang nie dah senang je..Mungkin dunia dah diakher zaman kan..


Macam macam dah kite bleh tengok skang nie...Macam macam kes...wanita bertudung tapi sanggul tertonjol..macam bonggol unta...pun dah ade...Wan pun Heran..sape lah yang mencetus fashion tu???Yahudi ke??? or Islam sendiri???


“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat).



Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat” - hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.




Rasulullah s.a.w bersabda:


“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang.



Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” –hadith riwayat Muslim. Hadith no 212.



Dekat blog blog pun dah macam macam cite dah..Mengaibkan sesame umat..bukan kite nak sorokkan keburukan kite sesame umat tapi memperluaskan keburukan kite sesame umat..


Diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA:

Bahawa Rasulullah SAW bersabda: Hindarilah oleh kamu sekalian berburuk sangka karena buruk sangka adalah ucapan yang paling dusta. Janganlah kamu sekalian saling memata-matai yang lain, janganlah saling mencari-cari aib yang lain, janganlah kamu saling bersaing (kemegahan dunia), janganlah kamu saling mendengki dan janganlah kamu saling membenci dan janganlah kamu saling bermusuhan tetapi jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara. (Sahih Muslim No.4646)


“…Dan sesiapa yang menutup keaiban seorang muslim maka Allah ta’ala akan menutup keaibannya di dunia dan di akhirat. Dan Allah Ta’ala akan sentiasa menolong seorang hamba selama ia menolong saudaranya…” (HR Muslim)

“Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang, kamu tidak mengetahui.” (Surah An-Nuur: 19)



Semua dah nampak dah... Apa yang perlu kite wat beramal lah sebanyak banyak nye..








Buat renungan

Wan pun bukan nya seorang Hamba Nya yang baik..Masih hidup dalam penuh kekhilafan..







.



6 comments:

Unknown said...

wallahualam..
skrg akhir zaman...
so,mcm2 bnda jadik..
smoga kite sume djauhkan dr fitnah dajjal...

Wan_hazel said...

aYaz

amen....

Miseu Aya said...

hah...
nk kongsi cmne nk hndrkn diri dri fitnah dajjal...
bcela 10 ayt awl dan akhr surah al-kahfi..=)

Anonymous said...

TAK LAWA PUN SANGGUL KAT KEPALA TU :(( Buruk tau tau buruk cemana?? Artis kita memang bangang. Sorry to say :(( Nak pakai tudung or konon2 pakai tudung dalam lakonan tapi kenapa mesti ada sanggul kat kepala tu kenapa?? Buruk lah buruk T__T !


Yang stylist pun satu hal. Tapi biasanya stylist ni jenis yang tak berapa straight kan, haa dorang mana tahu sgt hukum hakam ALLAH macam mana. Sory Wan emo pulak :(

Wan_hazel said...

miss faten

tak pe...wan pun tak suke tgk..entah style ape camtu...

Cik Su Life Cycle said...

bagus..i like it...nasihat menasihati sesama manusia...bukan rugi ape2 pun..betul tak