Wadah Madrasah Pengalaman: Syawal titik kerinduan dari perantauan


Monday, August 6, 2012

Syawal titik kerinduan dari perantauan

.




Assalamualaikum..


17 Ramadhan ... Terkedu sebentar aku menghitung hari hari berlalunya Ramadhan..Sedih akan pemergian Ramadhan yang kian berlalu.. Syawal yang bakal menganti membuatkan aku terasa lebih sunyi.. Dongyang Technical College, South Korea tempat dimana aku berdiri sekarang .. menghabiskan liku liku Ramadhan ku sendirian ..Insya ALLAH kali ini tahun terakher untuk ku menyambut lebaran di perantauan.. Semoga tahun depan aku bisa bersahur bersama keluargaku di Malaysia , Meraikan Syawal bersama keluarga dan bersalam salaman memohon keampuanan ibu dan ayah tercinta.. Kekadang bila difikirkan terasa begitu gembira untuk pulang ke Malaysia namun terselit kesedihan meninggalkan rakan rakan, adik adik junior di Dongyang Technical College.. Namun itulah kehidupan.. Pasti ada yang akan merobek kenangan lampau..


Teringat aku.. Mungkin sudah kebiasan bagi aku sebaik saja menjelang Ramadhan .. Aku mula mengenang kembali arwah Shasa yang suatu ketika dulu menjadi peneman ku dikala duka dan gembira.. Hati siapa tidak menangis, Hati siapa tidak berduka , Hati siapa tidak tertusuk..Pemergian arwah benar benar menguji syawal ku.. Tatkala yang lain bergembira aku hanya mengalun lagu duka yang ku sembunyikan disebalik senyuman.. Takbir raya ku dikejutkan dengan pemergian shasa.. Hampir 5 tahun sudah berlalu .. Namun ingatan ku terhadap arwah masih segar di ingatan.. Setiap kali takbir bergema tangis ku laju merintih pilu.. Entah sampai bila , Entah adakah lagi untuk syawal kali ini.. Sering kali aku bergomel sendirian .. Bila akan ku relakan permergiannya dan sampai bila aku bersikap acuh tak acuh dengan cinta yang lain.


Tanpa kusedari, dipipi mengalir air mata, menitis membasahi papan kekunci lappy ku. Aku terlampau cengeng ketika ini. Teresak esak nafasku.Hampir sahaja aku melarikan pandang dari keratan entri ini.

"Shasa..kamek dah berjaya kinektok..Kamek dah nak habis study dah di korea tok... kedak pa dijanji kamek dolok..Kitak dengar sik?"
(Shasa..Saya dah berjaya sekarang..tak lama lagi saya akan habis study di korea .. Seperti yang saya janji dulu..Awak dengar tak?)


Ayah Ibu.. adeq benar benar rindu ayah dan ibu.. Maafkan adeq . Adeq rindu.. Ibu.. kali nie rendang adeq tak kan hangus lagi.. 5 tahun ibu .. 5 tahun.. jarak masa yang sungguh lama..



Aku rindu semua kenangan ..


Salam perantauan


Kisah rekaan
.










24 comments:

Unknown said...

adeq jgn sedih2 yer..

Cik Fie said...

sedih :'(

Nurul Amirah Anis said...

Ingatkan betul . Tapi, cerita ni sedih kot . :'(

mohd zuhri said...

sad story :'(

Wawa Abdullah said...

Walaupun hanya kisah rekaana..tp tetap menyayat hati.. :(

rAIHan said...

terharunya..ssh bljr dirantau org..all the best wan!!

mangsibersamajabatanku said...

da berbunga2 bahasa ko Wan! Terbaekk!

Adi Herman said...

ww seriously emo,but in a good way....aku paham mcm mana rasanya beraya di perantauan,sbb aku pun pernah mcm tu dulu....ilek bro,insyaAllah kelak kitak akan pulang sarawak juak....

Aisyah Az said...

haish, ingatkan betul .. air mata dah betitik-titik jatuh ke lantai . nice story bro ^^

Unknown said...

soooo sad!!!!

nazrul ali said...

sabarlah ya..*tepuk bahu*

Nekmo said...

wan... sedihnya...

Wan_hazel said...

maaf semua nie crita rekaan taw,,,peace

sitizulaikhajusoff said...

sedih entry ni walaupun hanya rekaan semata2.. :)

Zierwa Zainal said...

kmk bru nk pcya.. huhu.. hehe..

Keri said...

adeq dah besar dah ke? haha

budakvanilla said...

wow. .terusik jiwa bca towk. . :)

Unknown said...

pilu ati.............

Unknown said...

sedih,,,moga dipertemukan lagi tahun hadapan

Diari Si Froggie said...

nasib terbaca ayat kecik kat hujung last tu.. *kisah rekaan baru nak tanya wan belajar kat korea ke? haha.. sedih tul citer dia, sayu betul rasa.. nie mesti ada masuk2 sikit cerita wan kan? wan mesti teringat arwah kawan wan yang perempuan tu kan? sabar ea wan..

Azee Hana said...

pergh,,,sentap di jiwa...huhu

Unknown said...

Ingat cerita benar tek :D hee. Sedih juak -.-

Unknown said...

sedihnya.. huhu
alhamdulillah lama kmk belajar tmpat org xpenah gik kmk x balit beraya.. =)

Cinta Muka Buku !! said...

very sad story maa

:'(