Wadah Madrasah Pengalaman: nie datang buah mun x nanam pokok


Sunday, January 11, 2009

nie datang buah mun x nanam pokok


Hujan trun tnpa hnti,wlau rnyai2,kian lbat jua akhirnya.aku meratap wajah langit,sprti mengetahui prasaanku,redup,mendung diiringi angin yg xmenentu,sbntarnya perlahan kekadangnya kuat.bgtu jua benak dhatiku.hnya aku yg thu.mungkinkah tangisan itu akan bhnti serentak dgn titisan hujan yg trakhir.aku bharap.

Selang dgn lamunanku."argh,jgn diekot glak eh,xda guna juak eh"htiku bdetik.tsandarku dikrusi dsudut hdpn rmahku.mbelek2 majalah sekolahku yg skian lama tiada yg menyinggah msuk.majalah sekolah 2005,ktika aku msh tngkatan 5,mengena dgn thun 2005 aku tngkatan 5.spm bkal aku tmpuhi.

Trukir dbbirku snyuman dpgi ini.mengenangkan kenangan pahit maung,suka duka,gembra perit gtir swktu aku bgelar seorang pelajar.dstu,ktka itu pengakhir bln 3 dan permulaan utk bln 4.aku mengenal apa itu cnta.mungkin sblum ini,aku knali cnta hnya tman utk ku bmain.namun cnta itu xbthan,diakhiri pda thun 2008.sblum ulang thun kelahiranku.

Aku tdiam sjenak,mbiar diri terbang diawangan,mcri lbh kgmbraan dlm memoryku.namun hnya sbhgian shja yg msh tpatri.sejenakku mengecilkan mataku.seperti memaksa saraf2 otakku bkerja keras mcri kenangan lma yg aku ingat2 lupa.

Itu dia,sambil aku memetik jari justeru menghasilkan bunyi.aku tkadang akan ttawa seorg diri.ah,tingkah laku yg spontan akan aku hasilkan tatkala mdpat ssuatu idea atau pkra yg aku inginkan.aku bngun mbwa dri trus ke blik ku.menyelongkar laci,mencari helaian biru.borang pjanjianku.borang jnji plakuan baik.

Hahaha...tringat aku dsaat itu.sperti yg sudah tmaktub dlm praturan skolah hphone xdbnarkan.namun aku bkeras,bdegil.mbwa hphone ku jua,ya.,nokia 6610 or nama panggilan manja nya.hphone sabun.mungkin krna bntuknya seakan sbun.

1 hari.mungkin hari yg malang bg ku.aku ttangkap krna leka bmain hphone.permainan golf.yep,pmainan golf.aku msh ingat.aku abaikn guru dhadpanku,yg xpnat memberi pnerangan.aku dbwa ke muka pengadilan.bhadapan dgn penolong kanan sekolah.cg muhaimi.ketakutan kian mengusai aku,apa tdak nya.aku trut mengenakan tli pngang bkpala bsar.levis,jnama ksukaan aku.nsib aku memang baik.tli pngang aku xklhatan.

Hahaha,kenangan itu kian blalu,muncul pula tangsan guru,aku bnar2 menyesal.jnis plajar apakah aku ini.kenangan itu menyingkap dan mbwa aku trus memasuki ruangan thun 2003.mungkin aku msh mentah ktka itu.mbiarkan kmalasan menguasai dri.aku jrg skali mdgr arhan guru.hnggakan guru menangis.mlangkah kluar dr kelas.hnggakan aku mengarahkan stiap warga kelas kmi menandatangani 1 kertas kosong utk memujuk kmbli guru b.melayu kelas kami.

2004,menyingkap kmbli.aku blari pergi,,meninggalkan kenangan itu,,,aku terus berdiri,
memadamkan semuanya...










hazel bowink na ari2 aku eh,,



No comments: