Wadah Madrasah Pengalaman: maut saat kelahiran


Thursday, April 15, 2010

maut saat kelahiran







carian google



Saat ini jatuh lagi sehelai daun dari pohon pokok maut. Aku hanya dapat memerhati bukan bermaksud merelakan namun aku tak terdaya. Kali ini aku duduk jauh disudut kasih sayang seorang mama dan papa.


Aku kedunia namun itu untuk sementara lalu terus kelanggit dan akhirnya barulah aku ketanah semula. Teringat saat aku duduk empuk di rahim mama, seorang insan yang ingin benar ku tatap wajahnya.


G
arau suara papa, kasar menolak permintaan Mama. Maaf Mama,adek nak sangat rasa buah asam, adek minta maaf,sebab adek Mama kene marah. Lepas nie adek janji tak minta yang bukan bukan lagi. Dulu aku pernah dengar suara Mama. "I love you dear" manje sangat, papa pun sayang mama.


Saat adek lahir kat dunie, mama balut adek dengan balutan kain, terima kaseh mama, adek sejuk mase tu. Mama memang sangat memahami adek. Adek sempat tengok mama, adek cakap adek sayang Mama, tapi nape Mama tak suke adek. lepas tu adek disambut oleh papa, kasar sangat, kenape adek dibungkus dalam beg hitam. Mama,Mama mane Mama, Papa nak wat ape kat adek. Adek tak nak men dulu, adek nak belaian Mama.


Hari tu, adek rase indah sangat sebab dapat tengok dunie, Papa letak adek tempat yang selamat. Satu bilik, sejuk, betul betul muat badan adek. Adek rase sejuk sampai adek tak dapat nak bernafas. Nape Papa wat camnie, nape Mama tak marah Papa. . .


P
apa tinggal adek sorang sorang, adek sakit,adek nak jerit, adek sayang Mama dan Papa. Adek ade wat salah ke? Maaf Mama,maaf Papa, adek tak de niat pun nak susahkan Papa dan Mama.


Adek sayang Mama dan Papa, tapi kenape adek sakit macam nie. Selamat tinggal Mama, selamat jalan Papa.



No comments: